Motorové lokomotivy ř.742 ex T 466.2

Vítejte na stránce fotozeleznice.websnadno.cz v sekci Motorové lokomotivy ř.742 ex T 466.2

Lokomotivy řady 742 (původním označením T 466.2), byly v letech 19771986 vyráběny v lokomotivce ČKD Praha. Jedná se o čtyřnápravové motorové lokomotivy kapotového uspořádání s elektrickým přenosem výkonu, určené pro nákladní dopravu a posun, jejichž konstrukce vychází z řady 740.

Lokomotivy dostaly v provozu řadu přezdívek, často užívaných jen místně; z nich nejrozšířenější je zřejmě kocour nebo bangladéška / bangle (podle plánovaného exportu podobných lokomotiv do Bangladéše).

Celkem bylo v devíti sériích dodáno ČSD 453 lokomotiv, dalších 41 lokomotiv pak odebral československý průmysl. Jde tak o největší sérii lokomotiv jednoho typu, vyrobenou v ČKD pro tuzemsko. Jako na prvních motorových lokomotivách v Československu na nich bylo zkoušeno dvojčlenné řízení, prvními byla v roce 1978 děčínská dvojice lokomotiv T 466.2047 a 048, později byly zásuvky dvojčlenného řízení montovány na všechny nově vyrobené lokomotivy počínaje druhou sérií (od inv. č. 061). Tímto způsobem mohly nahradit i výkonnější stroje řad 751, 753 nebo 781, navíc díky nižší nápravové hmotnosti mohly jezdit i po tratích s lehčím svrškem, kam těžké lokomotivy např. řady 781 ani neměly přechodnost. Pro možnost použití v traťové službě (především na nákladních vlacích) byl upraven nápravový převod a maximální povolená rychlost lokomotivy zvýšena na 90 km/h. Díky tomu řada 742 disponuje nižšími tažnými silami než 740, zato je však univerzálnější. Lokomotivy nejsou vybaveny žádným zařízením pro vytápění vlakové soupravy, přesto jsou příležitostně nasazovány i do osobní dopravy jako náhrada za motorové vozy (především v letním období, kdy není potřeba soupravy vytápět). V 90. letech byly z důvodu nedostatku jiných vhodných hnacích vozidel na některé z nich dosazeny zásuvky pro ovládání dveří a nabíjení baterií přípojných vozů, např. Btax780.

Zdroj inormací: Wikipedie

Nákladové nádraží Žižkov, lokomotiva 742.330.jpg
Staré označení ČSD T 466.2
Tovární označení 1435 Bo´Bo´ 880
Základní údaje
Výrobce ČKD
Rok výroby 19771986
Počet vyrobených kusů 494
Provozovatel (ČSD, ŽSR, ZSSK),
ČD, ČDC, ZSCS,
privátní dopravci
Období provozu 1977–dosud
Výkon prvotního motoru 883 kW
Maximální tažná síla 192 kN
Maximální rychlost 90 km/h
Hmotnost a rozměry
Hmotnost ve službě 64 t
Délka přes nárazníky 13 600 mm
Minimální poloměr
projížděných oblouků
80 m
Rozchod kolejí 1 435 mm
Parametry pohonu
Uspořádání pojezdu Bo´ Bo´
Přenos výkonu elektrický stejnosměrný
Typ spalovacího motoru K 6 S 230 DR
TOPlist