Motorové lokomotivy ř.749‚751‚752

Vítejte na stránce fotozeleznice.websnadno.cz v sekci Motorové lokomotivy ř.749‚751‚752

Lokomotiva 749 je dieselová lokomotivaelektrickým přenosem výkonu, která vznikla rekonstrukcí lokomotiv řady 751 a 752 (tehdejší označení lokomotiv dodaných jako T 478.2); stejně jako jim se jí přezdívá Zamračená nebo Bardotka. Podstatou rekonstrukce byla u osobních lokomotiv řady 751 náhrada parního generátoru (u nákladních lokomotiv řady 752 balastu) topným alternátorem TA 415, aby bylo možné tyto lokomotivy nadále používat pro osobní dopravu. Podobným způsobem byly již dříve přestavovány lokomotivy řady 753 na řadu 750. Prototypová přestavba lokomotivy 751.039 (nově 749.039) byla v jihlavském depu dokončena roku 1992. Jako druhá byla v depu Šumperk přestavována lokomotiva 751.051, pod označením 749.051 vyjela počátkem roku 1993. Poté se rozběhly sériové rekonstrukce a do roku 1996, kdy byly přestavby ukončeny, bylo rekonstruováno celkem 60 lokomotiv. Poslední lokomotiva 749.265 (ex 752.055) byla navíc osazena mikroprocesorovým řídícím systémem Intelo, elektrickým rychloměrem apod. Lokomotivy 749 vznikly jen u Českých drah, na Slovensku k přestavbám přistoupeno nebylo. Při masivním rušení této řady, které započalo kolem roku 2008, bylo odstaveno mnoho lokomotiv a většina z nich byla sešrotována. Několik lokomotiv však získali soukromí dopravci, společnost IDS Cargo tak dnes provozuje stroje 749.162 a 181, Autodoprava Hanzalík odkoupila a opravila stroje 749.262 a 263, které používala při přepravách balených minerálních vod z Kyselky do skladu v Prostějově, po jejím zadlužení a insolvenci ale byly lokomotivy odprodány firmě Rail system, jenž je dále pronajímá k různým výkonům. Lokomotivy 749 006,008,240, 246, 248,253,254 a 259 získalo několik muzejních spolků, a budou tak zachovány jako historické. U ČD 749 107,121,264 a 265 jsou nasazovány jako náhrady za lokomotivy 754 nebo 854.

Zdroj inormací: Wikipedie

Lokomotiva 749 006-3 v Tanvaldě.
Tovární označení  
Základní údaje
Výrobce ČD
Rok rekonstrukce 1992-1996
Počet vyrobených kusů 60
Provozovatel ČD
Období provozu 1992–dosud
Výkon prvotního motoru 1103 kW
Maximální tažná síla 180 kN
Maximální rychlost 100 km/h
Hmotnost a rozměry
Hmotnost ve službě 75 t
Délka přes nárazníky 16 500 mm
Minimální poloměr
projížděných oblouků
100 m
Rozchod kolejí 1 435 mm
Parametry pohonu
Uspořádání pojezdu Bo´ Bo´
Přenos výkonu elektrický stejnosměrný
Typ spalovacího motoru K 6 S 310 DR