ř.810 ex M 152.0‚ 5

Vítejte na stránce fotozeleznice.websnadno.cz v sekci ř.810 ex M 152.0, 5

Motorové vozy řady 810 (do 1. ledna 1988 řada M 152.0, prototypy zcela původně řada M 151.0) jsou nejrozšířenějšími českými železničními motorovými vozy. Jsou využívány jako hnací vozy na regionálních tratích s menším počtem cestujících. Celkem bylo vyrobeno 680 vozů této řady, z toho dva širokorozchodné (původně řada M 152.5, nyní 810.8). Vozy řady 810 jsou často přezdívány „autobus“ kvůli konstrukci a použitým součástkám (autobusový motor a převodovka).

Vozy řady 810 vyráběla Vagónka Studénka pro ČSD v letech 19751982 (prototypy v roce 1973). Od poloviny 90. let 20. století jsou v obou nástupnických organizacích (ČD a ŽSR, později ZSSK) modernizovány na různé typové řady. Část vozů je v původním stavu doposud v provozu.

Samonosná, z oceli svařovaná vozová skříň vozu je lehké stavby a je usazena na dvou jednonápravových podvozcích.

Vozy jsou poháněny hnacím soustrojím umístěným pod podlahou a sestávajícím z nepřeplňovaného vznětového motoru LIAZ ML 634, automatické hydromechanické převodovky Praga 2 M 70, kloubového hřídele a jedné nápravové reverzační převodovky. První dva komponenty byly převzaty z tehdy vyráběných autobusů Karosa ŠM 11

Označení řady 810
Staré označení řady M 152.0 (M 151.0), M 152.5
Výrobce Vagónka Studénka
Rok výroby 19731982
Vyrobeno kusů 678 (M 152.0)
2 (M 152.5)
V pravidelném provozu ano
Míst k sezení/stání 55/40
Délka přes nárazníky 13 970 mm
Max. rychlost 80 km/h
Hmotnost 20,0 t
Uspořádání pojezdu 1’A’
Motor LIAZ ML 634
Výkon 155 kW
Maximální tažná síla 29 kN
Přenos výkonu hydromechanický
Rekonstruován na řadu (kusů) 809 (28), 811 (2), 812 (1), 814 (263), 811 ZSSK (4), 812 ZSSK (54), 813 ZSSK (30)
Přezdívky (kolejový) autobus, orchestrion, šukafon[1], skleník

Zdroj informací: Wikipedie

TOPlist