Motorové lokomotivy ř.753 ex T 478.3

Vítejte na stránce fotozeleznice.websnadno.cz v sekci Motorové lokomotivy ř.753 ex T 478.3

Lokomotivy řady 753 (přezdívané brejlovec, někdy i trojka, trojkový brejlovec) jsou čtyřnápravové dieselelektrické lokomotivy, které pod označením T 478.3 dodala pražská lokomotivka ČKD Československým státním drahám v letech 19681977 v celkovém počtu 408 kusů a staly se tak jednou z nejpočetnějších řad lokomotiv vůbec. Lokomotivy v počátcích provozu nahradily parní lokomotivy a později také starší typy lokomotiv motorových. Byly určeny pro osobní i nákladní dopravu a k vytápění vlakových souprav sloužil parní generátor typu PG 500, vyráběný v Juranových závodech v Brně. Později, když se osobní soupravy vytápěly elektricky a nově dodávané osobní vozy již nebyly vybaveny parním vytápěním, byly stroje využívány především v nákladní dopravě. Po roce 1990 byly lokomotivy odstavovány z provozu pro nadbytečnost, či vážné závady. Lokomotivy byly určeny především pro dopravu osobních vlaků a rychlíků na tratích bez el. trakčního vedení, proto byly vybaveny parním generátorem PG 500 pro vytápění soupravy osobních vozů parou. Stroje první výrobní série byly dodávány do více dep, kde bylo třeba nahradit výkonné parní lokomotivy, a tak většinou každé depo dostalo jen několik kusů.[3][4] V prvních letech provozu byly často používány na výkonech, kde zvlášť trakčně nestačily, proto byly poruchy na denním pořádku.[4] Příčiny těchto poruch byly velmi různorodé a samy vycházely z více faktů. Ve výrobě ČKD se jednalo o lokomotivu zcela nové koncepce, se starším typem T 478.1 obtížně srovnatelnou

Řada 750

Nejstarší větší rekonstrukcí, kterou lokomotivy prošly, byla v letech 19911995 přestavba na elektrické vytápění vlaku s cílem zajistit dostatek lokomotiv s elektrickým topením po odřeknutých dodávkách většího počtu lokomotiv řady 754.[18] Takto bylo nakonec zrekonstruováno celkem 163 lokomotiv, které byly označeny novou řadou 750

Řada 753.7 a 755

Díky odstavení většího počtu nepotřebných lokomotiv s parním topením byly v roce 2000 v tehdejší ČMKS (dnes CZ LOKO) zahájeny prototypové modernizace, spočívající v náhradě původního problematického motoru K 12 V 230 DR moderním motorem firmy Caterpillar (typ CAT 3512B) ve spojení s elektronickým řídícím systémem, EDB a dalšími úpravami.[19] První lokomotivy byly rekonstruovány pro italskou firmu Sangritana, které byly po zkouškách dodány. Nakonec bylo do Itálie odprodáno celkem čtyřicet modernizovaných lokomotiv.[20] Tímto způsobem bylo poté zrekonstruováno dalších několik desítek dalších strojů pro soukromé dopravce v České republice, největšími zákazníky se staly firmy OKD Doprava (nyní Advanced World Transport (AWT), téměř 30 modernizovaných lokomotiv) a Unipetrol Doprava. Stroje nesou označení 753.7. V roce 2005 si nechaly tehdy ještě unitární České dráhy podobně zmodernizovat dvě lokomotivy (nově označené 755.001 a 002), které byly zkoušeny v osobní i nákladní dopravě. Již samostatné ČD Cargo poté v letech 20082010 přistavilo k modernizaci celkem 30 lokomotiv, které nově obdržely označení 753.751–780 a jsou provozovány na těžkých nákladních vlacích na Nymbursku, Liberecku a Ostravsku.[21] Z jedné lokomotivy (753.192) vznikl také stroj řady 750.7 pro České dráhy – jde o lokomotivu 750.703, předanou do provozu na počátku roku 2011

Řada 752 a 752.6

Několik pokusů nahradit původní dvanáctiválec K 12 V 230 DR starším, ale spolehlivějším nenáročným šestiválcem K 6 S 310 DR z masově rušených řad 770 a 771 skončilo vesměs nezdarem. Do pravidelného provozu se nakrátko dostal pouze prototyp 752.001, přezdívaný „Bertovec“.[23] V listopadu 2007 u něj došlo za jízdy s nákladním vlakem k havárii motoru, byl odstaven a později posloužil jako jedna z lokomotiv pro modernizaci na řadu 753.7.[23] Jediné upravené lokomotivy s motorem K 6 S 310 DR nyní provozuje AWT, jde o čtveřici strojů označenou 752.601–604, které nasazuje na nejrůznější výkony spolu s řadou 753.7

Zdroj inormací: Wikipedie

Motorová lokomotiva řady 753
(dle označení UIC)
Br753.jpg
Staré označení ČSD T 478.3
Tovární označení 1435 Bo´Bo´ 1800
Základní údaje
Výrobce ČKD
Rok výroby 1968, 19701977
Počet vyrobených kusů 408
Provozovatel (ČSD, ČD, ŽSR, ZSSK),
ČD Cargo, privátní dopravci
Období provozu 1968–dosud
Výkon prvotního motoru 1325 kW
Maximální tažná síla 215 kN
Maximální rychlost 100 km/h
Hmotnost a rozměry
Hmotnost ve službě 76,8 t
Délka přes nárazníky 16 540 mm
Minimální poloměr
projížděných oblouků
100 m
Rozchod kolejí 1 435 mm
Parametry pohonu
Uspořádání pojezdu Bo´ Bo´
Přenos výkonu elektrický stejnosměrný
Typ spalovacího motoru K 12 V 230 DR
TOPlist