ř.810 ex M 152.0‚ 5
Vítejte na stránce fotozeleznice.websnadno.cz v sekci ř.810 ex M 152.0, 5
Motorové vozy řady 810 (do 1. ledna 1988 řada M 152.0, prototypy zcela původně řada M 151.0) jsou nejrozšířenějšími českými železničními motorovými vozy. Jsou využívány jako hnací vozy na regionálních tratích s menším počtem cestujících. Celkem bylo vyrobeno 680 vozů této řady, z toho dva širokorozchodné (původně řada M 152.5, nyní 810.8). Vozy řady 810 jsou často přezdívány „autobus“ kvůli konstrukci a použitým součástkám (autobusový motor a převodovka).
Vozy řady 810 vyráběla Vagónka Studénka pro ČSD v letech 1975–1982 (prototypy v roce 1973). Od poloviny 90. let 20. století jsou v obou nástupnických organizacích (ČD a ŽSR, později ZSSK) modernizovány na různé typové řady. Část vozů je v původním stavu doposud v provozu.
Samonosná, z oceli svařovaná vozová skříň vozu je lehké stavby a je usazena na dvou jednonápravových podvozcích.
Vozy jsou poháněny hnacím soustrojím umístěným pod podlahou a sestávajícím z nepřeplňovaného vznětového motoru LIAZ ML 634, automatické hydromechanické převodovky Praga 2 M 70, kloubového hřídele a jedné nápravové reverzační převodovky. První dva komponenty byly převzaty z tehdy vyráběných autobusů Karosa ŠM 11
| Označení řady | 810 |
| Staré označení řady | M 152.0 (M 151.0), M 152.5 |
| Výrobce | Vagónka Studénka |
| Rok výroby | 1973–1982 |
| Vyrobeno kusů | 678 (M 152.0) 2 (M 152.5) |
| V pravidelném provozu | ano |
| Míst k sezení/stání | 55/40 |
| Délka přes nárazníky | 13 970 mm |
| Max. rychlost | 80 km/h |
| Hmotnost | 20,0 t |
| Uspořádání pojezdu | 1’A’ |
| Motor | LIAZ ML 634 |
| Výkon | 155 kW |
| Maximální tažná síla | 29 kN |
| Přenos výkonu | hydromechanický |
| Rekonstruován na řadu (kusů) | 809 (28), 811 (2), 812 (1), 814 (263), 811 ZSSK (4), 812 ZSSK (54), 813 ZSSK (30) |
| Přezdívky | (kolejový) autobus, orchestrion, šukafon[1], skleník |
Zdroj informací: Wikipedie
